tiistai 23. helmikuuta 2010

On aika ...



Ikä ja iättömyys - luonnollinen kehitys ja elämän eteneminen - kehdosta hautaan ...
... kun kohtaa elämän rajallisuuden jollain tapaa, kun kuolema luonnollisesti tulee lähipiiriin, tuntee oman pulssin ja elämän hyvin voimakkaasti.

Ystävien ja sukulaisten 40-set ja tänä vuonna omat 40-set - tämä teema myös on puhutellut - kuinka paljon on saanut kokea ja kasvaa, puskea ja levätä - ja kuinka saan olla tässä hetkessä. Semmoisena kuin olen.

Ulrich Schaffer osaa pukea sanoiksi monia ajatuksia, ja kirjoitankin pari riviä hänen kirjastaan tähän:

"Minä iloitsen
meidän vanhenevista kasvoistamme,
lisääntyvistä rypyistä
mutta myös kypsyydestä.
On mukava vanheta
ja tietää ettei mikään ole ollut turhaa.
Että jäljet jotka elämä on jättänyt ihoon
ovat avnneet ovia uuteen.

Rypyt ovat kunniamerkkejä.
Sinä olet kaunis vanhetessasi,
et yhteiskuntamme kauneusihanteiden mukaan
vaan siksi että sinun elämäsi
on luettavissa kasvoiltasi:
runo, näytelmä, romaani.

Minä iloitsen itsestäni
lahjojeni ja virheineni.
Riittämättömyydestäni huolimatta
minä pidän itsestäni ja opin rakastamaan itseäni.
Vähitellen opin pudottamaan pois miinusmerkin
oman elämäni edestä.

Minä iloitsen ihmisen luomisvoimasta.
Eheytymättömästä lähteestä
syvältä ihmisestä kumpuavat kuvat,
äänet, sanat, liikkeet, muodot,
jotka luovat tälle sisimmälle hahmon.
Siveltimet, äänet, kynät,
ruumiin lihakset ja jänteet,
vasarat ja meisselit
tekevät näkyväksi maailman
jonka monet meistä ovat itsessään nähneet
kykemättä pukemaan sitä sanoiksi.
Yhdessä taianomaisessa hetkessä tuo maailma
on edessämme käsinkosketeltavana
ja tulee ymmärretyksi.

Näkymätön tulee näkyväksi.
Näin me löydämme paremmin tiemme
elämän arvoitusten keskellä.

Minä iloitsen niistä mahdollisuuksista
joita kätkeytyy jokaiseen aitoon suhteeseen.
Minä iloitsen erityisesti meidän suhteestamme.
Voimme kohdata toisemme tasolla
jolla minun ei ole tarvis
jättää mitään itsestäni syrjään
vaan voin olla kokonaan
minä.

Minä iloitsen meidän kummankin voimasta
haluta elää.

Lähdetkö kanssani tulevaisuuteen
joka on meille kummallekin vielä tuntematon?"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

On mukava kun kirjoitit kommentin / ajatuksen :-)