Valmistimme juutalaistraditiota myötäillen yksinkertaisestetun version heidän perinteisestä pääsiäisateriastaan. Pääsiäiateria koostuu pääpiirteissään lampaanlihasta, "charoksesta", katkerista yrteistä, kananmunista sekä happamattomasta leivästä. Marinoin lampaanfileet kevyesti, ostin happamattoman leivän etnisestä kaupasta, katkerina yrttëinä toimivat rucola salaatti, krassi, minttu ja muu salaatti, sekä porkkanatangot, ja charoksen ainekset keitin kevyesti ennen survomista (sillä mies on allerginen keittämättömille omenoille).
Syödessämme mies kuvasi ja kertoi Vanhan Testamentin historiikin, jota eri ruokalajit symbolisoivat. Hän kertoi muutamalla lauseella Israelin kansan historian Aabrahamista Jakobiin, 12 sukuun, Joosefiin ja Egyptin orjuuteen, sitten enemmän paneutuen Moosekseen ja Israelin kansan Egyptin orjuudesta vapautumiseen sekä 40 vuoden erämaavaellukseen.
Juutalaiset viettävät pääsiäistä muistellakseen juurin Egyptin orjuudesta vapautumista (2. Mooseksen kirja 12 luku), sekä sen jälkeistä erämaavaellusta takaisin Luvattuun Maahan, Israeliin. Ateria kuvastaa sekä vapautumisen iloa, erämaavaelluksen raskautta, sekä Luvattuun Maahan pääsemisen toivoa.
Katkerat yrtit muistuttavat kansan kärsimyksistä Egyptin orjuuden aikana. Jotta kansa voisi päästä vapaaksi orjuudesta, varoitti Mooses Egyptin hallitsijaa, faaraota, että Jumala lähettäisi vitsauksia Egyptiin - niin kauan kunnes faarao vapauttaa juutalaiset.
Viimeinen vitsaus oli esikoisen kuolema - joka kohdistui sekä faaraon esikoispoikaan, sekä kaikkiin muihin esikoisiin. Vain ne kodit säästyivät vitsaukselta, jotka voitelivat ovenpielet karitsan verellä. Faarao, ja muut egyptiläiset perheet, menettivät esikoislapset - faarao murtui surusta ja vapautti Israelin kansan orjuudesta. Lammas muistuttaa juutalaisia siitä, kuinka heidän esikoiset säästyivät kuolemasta.
Charoset on makea seos, joka koostuu morttelissa hienonnetuista omenista, pähkinöistä, taateleista ja kanelista ja hunajasta. Charoset muistuttaa siitä morttelista, jota kansa käytti valmistaessaan Egyptiläisten taloja orjuuden aikana.
Kanamunan voi sanoa symbolisoivan kansan toivoa palata takaisin Luvattuun Maahan.
Happamaton leipä muistuttaa Egyptistä paosta - kansalla ei ollut aikaa kohottaa leipää, sillä heidän tuli paeta heti aamunkoitossa - ja valmistaa leipä ilman hiivaa.
Pohtiessamme viimeistä vitsausta - esikoisen kuolemaa - tuli nuorimmaiselle mieleen, että tässä olisi ainakin yksi syy olla iloinen että on pikkuveli - jos siis olisi ollut egyptiläinen siihen aikaan. Olimme yhtä mieltä - sekä minä ja mies, ja isoveli olemme kukin esikoisia.
Juttelimme myös mitä pääsiäinen merkitsee kristityille: Vanhan Testamentin liitto ja 10 käskyn / lain täyttäminen "vanhentui" Jeesuksen uhrikuolemalla - Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemus sinetöi "Uuden liiton": Jumalan armo, anteeksiantamus ja iänkaikkinen elämä on tarjolla kaikille, ilman lakeja / käskyjä. Viettäessään opetuslastensa kanssa viimeistä pääsiäistä Jeesus mursi leivän ja kaatoi viinin - jotka symbolisoivat hänen työnsä täyttymistä - leipä hänen ruumistaan, ja viini hänen vertaan. Pääsiäisenä, ja ehtoollista viettäessämme, me kristityt muistamme kiitollisuudella Jeesuksen uhria ja sen merkitystä - syntien anteeksiantoa, Jumalan armoa, voimaa ja toivoa elämään, sekä kuolena jälkeiseen iänkaikkiseen elämään.
Ateria oli yksinkertaisuudessaan maukas ja mukava. Jutellessamme kastoimme leipää lammasmarinadiin sekä makeaan "charokseen". Pojat pitivät kovasti granaattiomenan mehusta (en löytänyt viinirypälemehua), jonka olin kaatanut miehen isoäidiltä saamaamme lasikarahviin. Pojat muistelivat katselemansa filmin perusteella Joosefin kohtaloa - veljien kateutta, kuinka hänet heitettiin kaivoon ja myytiin orjaksi, ja kuinka hän vuosien kuluessa yleni faaraon neuvonantajaksi ja siten saattoi auttaa sekä koko maata että myös perhettään.
"Voidaanhan me syödä tätä leipää ja hyvää lihaa vaikka ei olisikaan pääsiäinen?!", kysyi nuorimmainen - "Tämä "pita"-leipä on paljon parempaa kuin se tavallisen kaupan "pita"!" - tuumaili hän ;-)