Esikoisen tekemä Digikuva |
Lastenvaunujen itkuhälytin välittää vauvan tuhinat ja jokellukset.
iPad lukee iltasatuja ja viihdyttää lääkärin odotushuoneessa.
Läksyt ladataan Koulun Nettisivuilta.
Muistiinpanot kirjoitetaan läppäriin tai tablettiin.
Tekniikka on hyvä apukeino - myös oppimisessa.
Kaikki eskariluokkalaiset eräässä työpaikkakuntani
koulussa saivat iPadit viime pääsiäisenä.
Kesäloman alkaessa kaikki osasivat lukea.
Herää kysymys - onko lukemisen oppiminen ja iPadin käyttö jollain tapaa toisiinsa yhteydessä (löytyykö korrelaatiota?)
Valitettavasti iPadeiden jakamisen yhteydessä ei tehty minkäänlaisia mittauksia -
ei siis mitattu lasten lukutaitoa ennen iPadian jakamista eikä ollut vertailuluokkia,
joiden lukemisen oppimista ilman Ipadia olisi mitattu.
Mielenkiintoista olisi myös jos iPadien suunitelmallinen käyttö olisi dokumentoitu.
Tällä viikolla kaikki peruskoululaiset työpaikkakuntani kouluissa ovat saaneet iPadit.
Opettajat saivat omansa jo viime keväänä, jotta osaavat opastaa oppilaita -
sekä valmistakseen suunitelmia kuinka käyttää iPadejä opetuksessa.
Lukihäiriöisille iPad on hyvä apuväline - se lukee tekstin ääneen sekä auttaa kirjoittamisessa.
Appsien kautta oppilas voi kuunnella viestit Koulu Netistä.
iPad voi toimia strukturoijana oppilaille joilla on tarkkaavaisyyshäiriö.
Haittapuolia nyt muutaman päivän kuluessa on tullut esille:
- Oppilaat, joiden kodeissa ei ole langatonta nettiyhteyttä,
eivät voi käyttää iPadejä kotona, jolloin kotitehtävien teko
onnistuu vain kouluaikana taikka koulun alueella.
- Oppilaat, joiden vanhemmat eivät ole sinuja IT-tekniikan kanssa,
ovat riippuvaisia opettajien ja kavereiden avusta.
... ja välitunneilla on koulun nettiyhteys Todella Hidas,
kun suuri osa oppilaat joko tsekkaavat Facebookkia tai pelaavat.
(Tämä oli hieman ironinen yleistys - suuri osa lapsista kirmaavat ja pelaavat
sekä pesäpalloa, jalkapalloa että muuta mukavaa välkkäreillä.)
iPad on oppimisväline, ja siten opettajat ohjaavat, kuinka, milloin ja miten sitä käytetään.
Olen todella innokkaasti seuraamassa iPad-prosessia,
ja kirjoittelen jatkossa kokemuksistamme iPadista ja oppimisesta.
Tänä syksynä on myös aloittanut lukion ekaluokka kirjattomassa lukiossa -
kaikki oppimismateriaali on digitaalisessa muodossa.
3 vuoden kuluttua koko lukio on digitaalinen.
En malta olla tuomatta ilmi uteliaisuuttani,
sekä myös hieman huolenpuoleista pohdintaani:
Kuinka elektroniikan jatkuva käyttö voi vaikuttaa
lapsen kehittymässä olevaan hermojärjestelmään?
Yläluokkalaistet oppilaat istuvat läppärinnäytön ääressä
pitkän päivän - zappaillen luentomuistiinpanoista Twitteriin, Facebookkiin,
YouTubeen, Uutisiin ja takaisin luentomuistiinpanoihin.
Millainen vaikutus on jatkuvalla stimulaatiolla neurologisesti aivojen
kehitykseen ja kykyyn keskittyä - sekä kykyyn sietää olotilaa,
jolloin aistimme vastaanottavat vain vähän ja mietoja vaikutteita?
Aika näyttää - ehkä heistä tulee multitasking-eksperttejä - ehkä 10 v:n kuluttua tulee hippiliikkeen tapainen "takaisin luontoon"-liike ... Kuka tietää?
Lopuksi esikoisen tekemä video - hän on käyttänyt Blender-ohjelmaa.
Hänellä oli CINEMA 4 D -ohjelman kokeiluversio, jonka kokeiluaika juuri loppui.
Sanoin hänen sitä pari kuukautta sitten ladatessaan, että jos CINEMA 4 D on helppokäyttöinen,
hän voisi sitä vaikka toivoa synttärilahjaksi.
Poika oppi käyttämään ohjelmaa, ja katsoimme uteliaana mistä sen voisi hankkia,
jos kiinnostus jatkuu.
Yllätyin kovasti hinnasta: 780 punnasta 3360 puntaan!
(Säästöpossu siis synttärilahjaksi :)
CINEMA 4 D onkin ohjelma joita ammatti-ihmiset käyttävät filmien ediotintiin ja 4D-ohjelmiin!
... Digitaalisen sukupolven voima taitaa olla myös itseoppimisen taitojen hallinta!
Huh! Kuulostaapa futuristiselta tämä kertomuksesi. Häpeäkseni täytyy myöntää, etten edes tiedä mikä iPad on :/ Enkä viitsinyt edes googlettaa.
VastaaPoistaHei Paula, Kommenttisi on minulle todella arvokas!
PoistaEn huomannut itse kuinka "sisäänpäinlämpiävä" tämä postaus on. Kuluneella viikolla olemme töissä seuranneet ja puhuneet Ipad-projektista - joten tekstissäni vilisee teknisiä käsitteitä kuten
- Neuropsykologia, mikä käsittää aivojen & keskushermoston ja käyttäytymisen /ajattelun välistä suhdetta
- iPad on kevyt ja suhteellisen pieni taulutietokone, joka toimii langattomalla nettiyhteydellä (Applen suunnittelema)
- Koulu Netti / Koulu Verkko on koulun sisäinen internet-verkko, jossa opettajat ja muu henkilökunta, oppilaat sekä vanhemmat voivat kirjautua sisään ja siten kommunikoida keskenään. Oppilaiden lukujärjestys, kotitehtävät, kutsut vanhempain-iltoihin ym. välittyy helposti Koulu Verkon avulla.
- Korrelaatio on tilastotieteellinen käsite, joka on keskeinen erilaisissa tutkimusprojekteissa, koska se mittaa kahden muuttujan välistä riippuvuutta
- Multi-tasking viittaa siihen, kun tekee monta asiaa yhtä aikaa
Kiitos huomautuksestasi, Paula!
"Hyvät ystävät ovat kuin lyhdyt tiellä
- eivät lyhennä matkaa,
mutta tekevät sen valoisammaksi kulkea."
:) En minä, Nina mitenkään tarkoittanut huomautella. Nuo muut jutut kyllä ymmärrän, mutta olen näköjään hieman vain jäljessä uudesta tekniikasta ;)
VastaaPoistaSaapa nähdä, millainen koulu meidän Viikaria on vastassa sitten neljän vuoden kuluttua. Täällä koulut satsaavat taidekasvatukseen.
Täällä arvostetaan suuresti Suomen koululaitosta, opetusta ja opettajankoulutusta - etenkin lukemisenoppiminen & PISA tutkimukset ja erityisopetus on mielenkiinnon kohteena. Keväällä lähetin töissä eteenpäin artikkelin täkälaïsen Pedagogisen psykologian aikakauslehdestä, aiheena oli varhaiskasvatuksen korkeasta laatu Suomessa. Tutkimuksen kohteena oli päiväkoti, jossa sekä etnisten että ei-etnisten lapsien suomenkielenkehityksessä ei ollut suurtakaan eroa - ja päiväkoti - koulu toimi hyvänä "integraation-välineenä"!
VastaaPoistaTaidekasvatus oli yksi prioriteeteistä omina kouluvuosina, sekä myös opiskellessani - hienoa että se vieläkin on satsausalueena!